9-pallo

Perinteinen vanha asetus on 1-pallo alapisteellä, mutta nykyisin päivitetty sääntö on asettaa 9-pallo alapisteelle, varsinkin kun ns. täpping/magic rack on käytössä.
SBIL:n kilpailuissa käytetään magic rackia jonka seurauksesta 9-pallon pakasta 9-pallo laitetaan alapisteelle (1-pallon sijaan)

9-pallo säännöt

Päivitetty 31.8.2018



2. Ysipallo

Ysipalloa pelataan yhdeksällä kohdepallolla, jotka ovat numeroitu ykkösestä yhdeksään. Kohdepallot pelataan numerojärjestyksessä. Pelaaja, joka pussittaa ysipallon laillisella lyönnillä, voittaa pelin.


2.1 Aloituksen määrääminen

Teikkauksen voittanut pelaaja valitsee kumpi aloittaa ensimmäisen erän. (Ks. 1.2 Teikkaaminen) Normaalikäytäntö on vuoroaloitukset, mutta ks. Säädöstö 15, Peräkkäiset aloituslyönnit.


2.2 Ysipallon pakka

Pallot asetetaan pakkaan niin tiukkaan kuin mahdollista ”timantin” muotoiseen kuvioon, jossa ykkönen on kärkipallona ja ysipallo on pakan keskellä. Muut pallot asetetaan satunnaiseen järjestykseen ilman tarkoituksen mukaista ja tahallista pallojen järjestystä. (Ks. Säädöstö 4. Pakan tekeminen ja tapping)


2.3 Laillinen aloituslyönti

Seuraavat säännöt ovat voimassa aloituslyönnissä: Lyöntipallo asetetaan aloituslinjan taakse

Jos mikään pallo ei mene pussiin, vähintään neljän pallon pitää osua yhteen tai useampaan valliin tai muuten kyseessä on virhelyönti (Ks. Säädöstö 17. Aloituslyönnin vaatimukset)

Kun käytössä on kolmen pisteen sääntö, jos yhtään palloa ei mene pussiin täytyy kolmen pallon leikata aloituslinja tai kyseessä on laiton aloitus. (Ks. Säädöstö 18. Kolmen pisteen sääntö)


2.4 Pelin toinen lyönti – Push out

Jos aloituksessa ei ole tapahtunut virhettä, lyöjä voi pelata ”push outin”. Hänen täytyy ilmoittaa aikeestaan tuomarille ja push outin aikana säännöt 6.2 Väärä kohdepallon ensin ja 6.3 Osuman jälkeen ei valliosumaa eivät ole voimassa. Jos push outia lyötäessä ei tapahdu virhettä, vastustaja päättää kumpi jatkaa.


2.5 Pelin jatkaminen


Jos pelaaja pussittaa minkä tahansa pallon lyönnillään (paitsi push outissa, ks. 2.4 Pelin toinen lyönti – push out), hän jatkaa pöydällä ja suorittaa seuraavan lyönnin. Jos pelaaja pussittaa ysipallon laillisella lyönnillä milloin tahansa, hän voittaa pelin. Jos pelaaja ei pussita palloa tai tekee virheen, lyöntivuoro siirtyy vastustajalle ja jos virhettä ei tapahdu niin vastustaja jatkaa lyöjän jättämästä pelitilanteesta.


2.6 Pallojen spottaaminen

Jos ysipallo pussitetaan virhelyönnillä, push outilla tai lyödään ulos pelialueelta, se spotataan. (Ks. 1.4 Pallojen spottaaminen.) Muita palloja ei missään tilanteessa spotata.


2.7 Virheet

Jos lyöjä tekee virheen, lyöntivuoro siirtyy vastustajalle, jolla on vapaa käsipallo. (Ks. 1.5 Vapaa käsipallo).

Seuraavat ovat virheitä ysipallossa:

6.1 Lyöntipallo menee pussiin tai pelialueen ulkopuolelle

6.2 Väärä kohdepallo ensin. Lyöntipallon pitää aina osua ensimmäisenä pöydällä pienimpään palloon.

6.3 Osuman jälkeen ei valliosumaa

6.4 Jalka ei kiinni maassa

6.5 Pallo pelialueen ulkopuolella. Ainoa pallo joka spotataan on ysipallo.

6.6 Tussi

6.7 Kaksoislyönti/Kiinni olevat pallot

6.8 Työntölyönti

6.9 Pallot liikkeessä

6.10 Virheellinen lyöntipallon asettaminen

6.12 Keppi pöydällä

6.13 Väärällä lyöntivuorolla pelaaminen

6.15 Hidas pelaaminen

6.16. Pakan sapluunavirhe


2.8 Vakavat virheet

Jos kyseessä on 6.14 Kolme peräkkäistä virhettä niin lyöjä häviää kyseisen pelin. Jos kyseessä on 6.17 Epäurheilijamainen käyttäytyminen, on tuomarin tehtävä rangaista pelaajaa rikkeen vakavuuden perusteella.


2.9 Tasapeli – Patti

Pattitilanteessa pelin alkuperäinen aloittaja suorittaa uuden aloituslyönnin (Ks. 1.12 Tasapeli – Patti)